Antarktida 2019 - itinerář

Plavba lodí v Jižním ledovém oceánu (Argentina, Falklandské ostrovy, Jižní Georgie, Jižní Shetlandy, Antarktický poloostrov). Subantarktická a antarktická fauna. Dotek bílého kontinentu

Organizace cesty:

Itinerář cesty jsme si vybrali z nabídky na internetu. Koordinace cesty vč. platebních transferů zajišťovala CK Campana tour. Vlastní cesta byla zajišťována operátorem Poseidon Expeditions.

Přelety: Praha - Madrid - Buenos Aires - Ushuaia  a zpět.

Termín cesty:  4.1.2019 - 28.2.2019

Spolucestující: Cestu trávíme na "menší" lodi Sea Spirit ve společnosti dalších 106 nadšenců.

Mapky navštívených míst na Falklandech a Jižní Georgii

Itinerář:

1. den - Odlet z Prahy přes Madrid do Buenos Aires

2.den -  Pokračujeme z Buenos Aires do Ushuaii, po ubytování vyrážíme na procházku Ushuaiou.

3.den – (Argentina) Dopoledne organizovaný výlet do NP Tierra del Fuego, odpoledne toulání městem a pozdě odpoledne nalodění, uvítací setkání včetně bezpečnostních pokynů a nácviku evakuace.

4.den - (na moři) Plavíme se směr Falklandy / Malviny, přednášky, pozorování a focení mořských ptáků, relax.

5.den - (Falklandy) Dopoledne: ostrůvek West Point - hnízdiště albatrosů černobrvých a tučňáků skalních na Devil´s Nose, mlsání na místní farmě u Jackie a Allana. Odpoledne: Sounders Island - prosluněná úžina Neck s tučňáky a dalšími ptačími druhy, velrybí kostra.

6.den - (Falklandy) Dopoledne: Gypsy Cove - procházka po pobřeží, nory tučňáku magalenových, hnízdiště kormoránů, pozůstatky války, prohlídka hlavního města Port Stanley, návštěva muzea. Odpoledne: Birdwatching podél pobřeží z města do přístavu

7. a 8.den - (na moři) Plavíme se směr Jižní Georgie, přednášky, pozorování a focení mořských ptáků, relax. 8. den podvečer Shag Rocks, hnízdiště kormoránů.

9.den - (Jižní Georgie) Dopoledne: Prion Island - hnízdiště albatrosů stěhovavých, dále tučňáci oslí a lachtani. Odpoledne: Salisburská pláň - velká kolonie tučňáků patagonských, lachtani, kormoráni, první rypouši. Prince Olav Harbour - projížďka zodiakem do zálivu

10.den - (Jižní Georgie) Dopoledne: Cooper Bay - projížďka v zodiaku podél pobřeží, pozorování tučňáků žlutorohých, lachtani, první tuleň leopardí. Krásně prosluněná krajina. Odpoledne: Zajížďka lodí do Fjordu Drygaskeho - krásné počasí, skály, ledovce patagonských, lachtani, kormoráni, první rypouši, Moltke Harbour - vycházka mezi lachtany a rypouši

11.den - (Jižní Georgie) Dopoledne: Jason Harbour - procházka po pobřeží, lachtani, rypouši. Návštěva chatky velrybářů. Odpoledne: Grytviken- bývalá největší velrybářská základna, dnes správní středisko NP, muzeum, kostelík. Vrak lodi a spousty ocelových ruin bývalých provozů továrny na zpracování velryb.

12. den - (Jižní Georgie) Dopoledne: Ocean Harbour - vylodění na pobřeží s pozůstatky další velrybářské základny, pozorujeme tučňáky patagonské, agresivní chaluhy i líné ploutvonožce, vrak lodi Bogard slouží jako hnízdiště kormoránů. Odpoledne: Saint Andrews Bay - nejúžasnější místo, které jsme na Jižní Georgií navštívili. 150 tis hnízdících párů tučňáků patagonských, potoky a říčky se proplétají travnatým porostem zátoky a to vše za podpory slunečné oblohy.

Mapky navštívených míst na Jižních Shetlandách a v Antarktidě

13. až 15. den - (na moři) Obracíme se zpět k západu směr Jižní Shetlandy, přednášky, pozorování a focení mořských ptáků, relax. Patnáctý den před půlnocí se zastavujeme u Elephant Island, místa ztroskotání polárníka Shackletona

16.den - (Jižní Shetlandy) Dopoledne: Turret Point - Ostrov Krále Jiřího  - procházka po pobřeží, hnízdiště kormoránů, rypouši, tučňáci, odolná antarktická flora. Odpoledne: Deception Island / Telephone Bay - sopečný ostrov se zaplavenou kalderou, výstup obvod kaldery po černém lávovém podkladu. První tuleň Weddellův.

17.den - (Antarktida) Dopoledne: Danco Island - vylodění + plavba zodiakem  - na pevnině kolonie tučňáků oslích, při projížďce focení modravých ker a odpočívajícího tuleně leopardího. Odpoledne: Waterboat Point – Gonzalez Videla Station - návštěva chilské polární stanice obležené kolonií tučňáků oslích včetně bílého albína, na zodiaku mezi krami. Podvečerní skoky do antarktického moře pro odvážné.

18.den - (Antarktida) Dopoledne: Cureville Island - vylodění u zamrzlého pobřeží. Odpoledne: Základna admirála Browna - návštěva argentinské polární stanice, výstup na horu nad základnou, sjíždění k základně, projížďky na zodiaku, velryby, ledovce

19.den - (Jižní Shetlandy) Dopoledne: Halfmoon Island  - vylodění, kolonie tučňáků uzdičkových. Odpoledne: Aitcho Island - odrostlá mláďata tučňáků oslích, pozorování velryb

20. - 21.den - (na moři) Plavíme se na severozápad Drakeovým průlivem zpět dod Ushuaii, přednášky, pozorování a focení mořských ptáků,

22.den - (Argentina) Ushuaia - vylodění, odpoledne přelet do Buenos Aires

23.den - (Argentina) Přelet z Buenos Aires do Madridu a Prahy

Ubytování a stravování:

Kromě ubytování první den v Ushuaii, které zajišťoval organizátor plavby Poseidon Expeditions, jsme nocovali v příjemné kajutě na lodi Sea Spirit. Jídlo na lodi bylo vynikající.

Co nás nadchlo:

Plavba na přiměřeně velké lodi byla příjemná, pohodlná a díky permanentní nabídce přednášek a filmů a pozorování vůbec ne nudná. Prosluněnou krajinu jsme neměli často, o to víc jsme si ji ale užívali. Obrovské kolonie tučňáků patagonských, plavby v zodiacích mezi modravými krami a v neposlední řadě i povídání se spolucestovateli z nejrůznějších koutů světa, jejichž věkový průměr jsme rozhodně nepřekročili. Příjemná byla i jacuzzi na palubě

Co nás překvapilo příjemně: Především to byl nabitý program plný přednášek, workshopů, promítání, možnost téměř kdykoli navštívit kapitánský můstek, bohatá knihovna, bar a vynikající automat na kávu. Poklidná plavba Drakeovým průlivem. Neskutečně  účinný lék proti mořské nemoci Meclizine, který mě na rozdíl od jakýchkoli jiných léků, které jsem v minulosti bral, stoprocentně ochránil před důsledky 12m vln. Tento lék, který není u nás distribuován, nám navíc rozdávali zdarma.

Co nás překvapilo "neutrálně": Bylo množství prohlášení a potvrzení, které jsme museli podepsat a zaslat před plavbou, ať už informací týkajících se zdravotního stavu nebo i jiných.

Co nás mrzelo: Že jsme se neodhodlali vyzkoušet skok do polárního moře. Že jsme poslední plavbu zodiakem mezi keporkaky neabsolvovali s méně eko-striktním průvodcem. Zatímco ostatní zodiaky se držely ve fotitelné vzdálenosti od velryb, naše průvodkyně nás držela v bezpečně nefotitelné vzdálenosti 200m.