Zážitky a zkušenosti ze severního Ománu - 2

Část 2. Moře, Muscat a Musandam Moře S ománským mořem jsme se samozřejmě pozdravili už ve městě Sur, ale šnorchlování jsme měli naplánované až u Muscatu, kde jsme měli objednány 2 šnorchlovací výlety. Nejprve v oblasti Bandar Al Khairan a druhý den v rezervaci Dimaniyat Islands.

První z výletů se bohužel neuskutečnil. Důvodem byl podle sdělení zástupce provozovatele výskyt velkého počtu nebezpečných medůz. V Ománu jsme tento důvod ověřit nemohli (možná bohudík), ale po návratu domů jsme na webu skutečně objevili řadu zpráv o tomto nebezpečí na některých místech ománského pobřeží.

Oman_cl2_001 Výpadek šnorchlování v Bandar Al Khairan jsme se snažili vyplnit prohlídkou místního pobřeží

Oman_cl2_002 Odliv zde byl opravdu viditelný. Zato výlet na Dimaniyat Islands (cca 25 ostrovů a ostrůvků vzdálených asi 18 km od pobřeží) jsme si užili vrchovatě. Už průjezd rezidenční supermoderní čtvrtí Al Mouj, ve které byl přístav, byl zážitek.

Oman_cl2_002b Pohled na čtvrt Al Mouj přístavu Šnorchlovali jsme na dvou místech. Ryb zde bylo skutečně dost. Co se týká pestrosti napočítal jsem zde asi dvacet druhů ryb (např. 4 druhy klípek). I korály působily zdravě. Viditelnost byla poněkud horší.  Během dvou hodin jsme u ostrovů nepotkali žádnou další loď.

Oman_cl2_003 Život pod hladinou

Oman_cl2_004 A ještě jeden vzorek Po šnorchlovačce jsme ještě absolvovali vylodění a „výstup“ na asi 5 m vysoký pahorek jednoho z ostrovů.

Oman_cl2_005 Vyhlídka na jeden z ostrůvků Dimaniyat Islands

Muscat
V Muscatu - hlavním městě 4,5 milionového Ománu - žije více než třetina obyvatel Ománu. Muscat je sídlem sultána, vlády i parlamentu. Zkrátka a dobře Muscat je politickým, hospodářským a kulturním centrem státu. A aby bylo jasno, přestože aridní krajina Omán na příchozího působí dojmem chudoby, je Omán podle světové banky na 25. místě v HDP/obyvatele. Za ním je Francie, Japonsko, Nový Zéland a další opticky vyspělé země.

Oman_cl2_002a Nejzajímavější oblasti Muscatu Jen málo návštěvníků Ománu vynechá ve svém programu Muscat. Spíše naopak, řada z nich přijíždí pouze do Muscatu, popř. z Muscatu podnikají hvězdicové výlety na další zajímavá místa Ománu. (V tom lze Muscat srovnat s Prahou.) My jsme dobu vyhrazenou na Muscat trochu podcenili, nicméně i tak jsme během dvou dnů viděli spoustu zajímavostí.

Oman_cl2_007 Corniche od rybího trhu

Oman_cl2_008 Corniche zblízka Hotel jsme si zvolili ve čtvrti Al Falaj ve východní části města. Odtud to bylo kousek do Muttrahu, dříve obchodního srdce Ománu, s nábřežím „Corniche“. Osou Corniche je poměrně rušná čtyřproudovka, kterou na straně k moři lemuje promenáda s lavičkami a vyhlídkovými výklenky, na straně druhé pak tradiční ulice s obchůdky, restauracemi a tradičním souqem (tržnicí).

Oman_cl2_012 Nabídce barevných lampiček v souqu jsme neodolali  Corniche jsme navštívili několikrát a vždy jsme návštěvu spojili s obědem či večeří v jedné ze „zahradních restaurací“. Ceny jídla byly přiměřené, obsluha dobrá a to vše s výhledem na přístav, kolonádu a lidi. Poprvé jsme přehlédli, že nabízená jídla se podávají ve třech velikostech. Samozřejmě nám přinesli velikost XXL, takže jsme snědli třetinu a zaplatili celou porci. Souq byl pro mě překvapivě nevelký, pokud bych srovnával třeba s velkým bazarem v Istanbulu. Stejně překvapivé pro mě bylo poměrně velké zastoupení Ománců mezi nakupujícími. Co pro mě nebylo překvapivé, že jsme zde opět našli nějakou drobnost do naší sbírky suvenýrů.

V souvislosti s nákupy bych se ještě zmínil o dvou obecných zkušenostech. Ve většině i malých vesniček se lze levně najíst v obchůdcích „Cafeteria“, které jsme si zpočátku pletli s kavárnami (plněné placky, obložené housky,atp). Ve větších městech je řada supermarketů, kde koupíte všechny základní potraviny za přibližně stejné ceny jako u nás. Alkohol nekoupíte ani v obchodech ani ve většině hotelů, co jsme byli. V přímořských rezortech to může být jiné.
Benzín, ten víceoktanový stál kolem 8 Kč za litr. Pokud jsme dávali dobrý pozor, jsou ceny na všech čerpacích stanicích stejné (nakupovali jsme u Shell). Z vozů nevystupujete, jen otevřete nádrž a obsluha načepuje pohonné hmoty za vás. Platební terminál přinese k okénku.

Hned první večer jsme se vypravili do nočního Muscatu, abychom zachytili jeho večerní atmosféru. Měli jsme naplánovanou hlavně Velkou mešitu sultána Qaboose a budovu Královské opery. Ke Královské opeře jsme bohužel přijeli v době, kdy návštěvníci přijížděli na představení. Neskutečný frmol, parkování jen pro návštěvníky představení, … Takže jsme to zbaběle vzdali. Poučení: pokud chcete vidět nasvětlenou budovu Královské opery, vydejte se sem kolem deváté a zaparkujte v některé z menších uliček opodál.

Oman_cl2_013 Velká mešita sultána Qaboose U velké mešity byla pohoda. Obrovské prázdné parkoviště a krásně nasvícená budova. Abychom si trochu spravili chuť po té nešťastné opeře, vyjeli jsme tak trochu nazdařbůh po Muscatu a zastavili se u zajímavě nasvícené mešity Mohameda Al Ameena a na pár dalších místech.

Oman_cl2_014 Fialově nasvícená mešita Mohameda Al Ameena Další den jsme vyrazili před snídaní ještě za šera k pověstnému rybímu trhu v Muttrahu. Přestože byl pátek (pro muslimy nejsvátečnější den v týdnu), pro rybáře je to pracovní den jako každý jiný. Když jsme dorazili na přístavní molo u trhu, začínaly přijíždět první loďky.

Oman_cl2_009 První rybáři

Oman_cl2_010 Vykládka ryb

Oman_cl2_011 Tento rybář zkoušel štěstí se svou sítí u břehu Rybáři vykládali své úlovky a začalo smlouvání s obchodníky. Většinou po krátké výměně názorů rybáři dostali své peníze a pomocníci obchodníků odváželi ryby přímo na pulty tržnice. Návštěvu určitě doporučujeme a nebojte se přivstat si, nasnídat se můžete potom.
Po snídani jsme jeli do Starého Muscatu stejně jako řada autobusů s turisty. Město je částečně obehnáno hradbami se dvěma zachovalými vstupními branami. Na pahorcích kolem původního přístavu jsou staré pevnosti Mirani a Jalali, které v minulosti zajišťovaly jeho bezpečnost. Reprezentační sídlo sultána Alam Palace je obklopeno krásnými zahradami.

Oman_cl2_014a Reprezentační sídlo sultána Alam PalaceSamotná budova není pro turisty přístupná stejně jako blízká mešita Khor. Ve zdejších zahradách se mi podařilo vyfotit nejcennější ornitologický úlovek v Ománu, Corasias benghalensis benghalensis.

Oman_cl2_14b Mandelík - Corasias benghalensis benghalensisZe Starého Muscatu jsme se vrátili zpět směr Corniche a zastavili jsme se u skalnatého výběžku s pevnostní věží (Watch Tower). Po schodech jsme vystoupali nahoru, abychom se znovu koukli na pobřežní pevnosti Starého Muscatu a vyhlídkovou věž ve tvaru kadidelnice Riyam Park Monument na druhé straně silnice.

Oman_cl2_0015 Riyam Park Monument Měli jsme čas, a tak ještě navštívili Riyam Park. Ten byl zaplněn místními lidmi, kteří si zde užívali volného dne a svátku. Jsou zde atrakce pro děti, prodávají se zde místní produkty, prezentují se řemesla, rodiny zde pořádají pikniky v trávě.

Oman_cl2_017 Ománské ženy se taky umí hezky usmát Byli jsme tu snad jediní cizinci a připadalo nám, že místní se zde chovají daleko uvolněněji než v ulicích města. Pokud v Muscatu budete v pátek, doporučujeme!!
S Muskatem jsme se rozloučili v sobotu ráno návštěvou Velké mešity sultána Qaboose, která je pro nemuslimy (nechci užít pojmenování nevěřící) přístupná každý den kromě pátku od 8:00 do 11:00. Mešita má řadu nej, která si snadno najdete v každém průvodci.

Musandam

Oman_cl2_018 Mapka Musandamu a naše výlety (suché i mokré)Z Muscatu jsme jeli zpět do Dubaje, kde jsme vrátili  auto. Na závěr poznávání Ománu nás čekal třídenní (dvou-noční) organizovaný výlet na poloostrov Musandam. (Ománská exkláva,  ležící v nejužším místě Hormuzkého průlivu, kterou odděluje od mateřského státu území SAE).
Součástí výletu byl i transfer z Dubaje do Khasabu a zpět. V Khasabu jsme se nalodili na středně velký motorový člun, který se hlásí k tradici arabských plachetnic dhau a vyrazili jsme spolu s desítkou dalších nadšenců do zálivu Khor Ash Sham.

Oman_cl2_019 Lenošení jsme si na lodi užili dost Výlet je to dost lenošivý. Seděli jsme na polštářích rozložených na kobercem pokryté palubě a pozorovali jsme členité skalnaté pobřeží zálivu. Kromě několika suchu odolných stromů zde není žádná vegetace. Pod vysokými skalami se krčí několik vesnic, ke kterým se však lodě nepřibližují, aby nerušili místní obyvatele. Za největší atrakci považujeme delfíny, kteří se čas od času objevili na boku lodi, aby za chvíli zase zmizeli.

Oman_cl2_020 Delfíni na levoboku Měli jsme dvě zastávky na šnorchlování, mořská fauna je zde nesrovnatelně chudší než u Dimaniyat Islands. Po asi 5 hodinové plavbě jsme se vraceli do přístavu.
Když jsme v přístavu chtěli vystoupit spolu s ostatními, sdělil nám zástupce operátora, že plánované kempování na pláži z důvodu větrného počasí není možné a že budeme nocovat na palubě lodi někde v závětří zálivu. Nejprve jsme se na tuto možnost dívali s velkou nedůvěrou, ale nakonec považujeme toto poněkud dobrodružné nocování za největší zážitek v Musandamu. Jednak jsme měli možnost fotit krajinu v měkkém podvečerním a ranním světle a jednak jsme měli čas si večer neformálně popovídat s kapitánem lodi i s jeho pomocníkem.

Oman_cl2_021 Piknik na palubě

Oman_cl2_022 Nocleh na palubě Oman_cl2_023 Ráno na palubě

Oman_cl2_024 Konečně hezky nasvícené skályDruhý den  jsme jeli off-roadem do místních hor k nejvyšší hoře Jebel Harim (hora žen). Několikrát jsme zastavili na místních vyhlídkách a také na úrodné náhorní „plošince“ Al Sayh. Pod vrcholem Jebel Harim nám průvodce ukazoval zkameněliny pravěkých mořských živočichů a také petroglyfy, které zde zanechaly starověké kultury. Vrchol hory je pod patronátem armády. Druhou noc na Musandamu jsme strávili v hotelu.

Oman_cl2_025 Výlet do hor Musandamu Třetí den jsme absolvovali poměrně dlouhou plavbu do Kumzaru podél západního pobřeží poloostrova. Pluli jsme po otevřenějším moři než první den, a tak jsme byli rádi, že vítr je výrazně mírnější. V Kumzaru jsme vystoupili na břeh. Znovu jsme mohli ocenit ochotu Ománců nezištně pomoci při vyloďování.

Oman_cl2_026 Vyloďovací a naloďovací lávka v Kumzaru Nevelkou vesnici  jsme prošli za necelou hodinku. Opět jsme zde viděli na jedné straně zájem mladší mužské části obyvatel o debatu a na straně druhé ostych (obavu) ománských žen i z pouhého pohledu.
Výlet do Musandamu doporučujeme hlavně návštěvníkům Dubaje, kteří chtějí vidět víc než jen upravené pláže u rezortu a světla velkoměsta. Pokud však absolvujete cestu po Ománu podobnou té naší, bude většina zážitků podobných.